A Bar at the Folies-Bergère / Édouard Manet (1882)

Η περίοδος της Μοντέρνας Τέχνης (1860-1910) ήταν η πιο καινοτόμα και δημιουργική στην ιστορία της ζωγραφικής. Σε αυτό συνηγόρησε η ανακάλυψη (1800) και εξέλιξη της φωτογραφίας, οι συλλέκτες και τα δημόσια μουσεία που επέτρεψαν σε ένα μεγάλο κοινό να έχει πρόσβαση στα έργα τέχνης.

“Édouard Manet (1832–1883), A Bar at the Folies-Bergère, 1882”by Tulip Hysteria / Go to albums is licensed under CC PDM 1.0

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: κατέκλυσε τον έντυπο τύπο με ζωγραφικούς πίνακες.

ΔΗΜΟΣΙΑ ΜΟΥΣΕΙΑ: εκείνη την περίοδο παρατηρήθηκε θεαματική αύξηση των δημόσιων μουσείων και των ιδιωτικών συλλογών, γεγονός που βοήθησε τους νεαρούς ζωγράφους να περιεργαστούν και να στοχαστούν πάνω στην ιστορία της τέχνης όπως ποτέ άλλοτε. Παλαιότερα οι καλλιτέχνες αναγκάζονταν να γίνουν περιηγητές (Grand Tour) για να μελετήσουν την ελληνική και τη ρωμαϊκή τέχνη. Τώρα είχαν τη δυνατότητα να δουν στα μουσεία πιστά αντίγραφα και ακριβή σχέδια αυτών των αριστουργημάτων.

Η ιστορία της Μοντέρνας Τέχνης δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια αλληλουχία τάσεων.

Ρεαλισμός ————-> Νατουραλισμός ή Ιμπρεσιονισμός ————-> Μετά-Ιμπρεσιονισμός ή/και Συμβολισμός————-> Κυβισμός

Όλοι αυτοί οι παράγοντες συντέλεσαν στην ευρεία διάδοση καλλιτεχνικών ιδεών και ανησυχιών. Οι καλλιτέχνες πειραματίστηκαν με νέα υλικά και νέες συνθέσεις. Κέντρο αυτής της δημιουργικής φρενίτιδας ήταν το Παρίσι.

A Bar at the Folies-Bergère

Το τελευταίο αριστούργημα του Manet (1832-1883) έμελε να μείνει στην ιστορία της ζωγραφικής ως ο πιο αινιγματικός πίνακας του 19ου αιώνα.

Κάθε στοιχείο στον πίνακα είναι σκόπιμα τοποθετημένο για να εξυπηρετεί έναν συγκεκριμένο σκοπό:

  1. τα πόδια της ακροβάτισσας στην επάνω αριστερή γωνία της σύνθεσης
  2. τα μπουκάλια στο αριστερό κάτω μέρος δεν είναι σε αντιστοιχία με τον αντικατοπτρισμό τους στον καθρέφτη
  3. η απόσταση της σερβιτόρας από την ανδρική φιγούρα δεν είναι όμοια με αυτή που φαίνεται να έχει στον καθρέφτη

“Manet, A Bar at the Folies-Bergère (detail), 1882”by profzucker is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

“Manet, A Bar at the Folies-Bergère (detail), 1882”by profzucker is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

“Manet, A Bar at the Folies-Bergère (detail), 1882”by profzucker is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

Υπάρχει ένα διαρκές παιχνίδι της πραγματικότητας και του αντικατοπτρισμού, με τον Manet να προκαλεί εσκεμμένα σύγχυση στον θεατή. Ο προβληματισμός που αναδύεται είναι αν η ζωγραφική είναι εντέλει μια αναπαράσταση.

Η ανδρική φιγούρα μπροστά από τη σερβιτόρα είναι το μέσο για να παρατηρηθεί ο πίνακας, η οπτική του ζωγράφου αλλά ταυτόχρονα και αυτή του θεατή/παρατηρητή.

Αφήστε μια απάντηση

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ