Αυγά, κότες: η επιλογή του καταναλωτή για αξιοπρεπείς ή βάρβαρες συνθήκες εκτροφής

Οι κότες το ‘σκασαν … ή τουλάχιστον αυτό θα ήθελαν αν είχαν την επιλογή.

Στην ομώνυμη ταινία του 2000 (“Chicken Run”) οι κότες προσπαθούν να αποδράσουν από το κοτέτσι για να γλιτώσουν από τους μοχθηρούς ιδιοκτήτες τους. Κι αν αυτό συμβαίνει στον κινηματογράφο στην πραγματική ζωή ο σατράπης δεν είναι μόνο ο ασυνείδητος πτηνοτρόφος αλλά και ο συνένοχος καταναλωτής. Και οι δύο συνηθίζουν να προτάσσουν το οικονομικό τους συμφέρον. Ο πτηνοτρόφος θέλει να παράγει με χαμηλό κόστος χρησιμοποιώντας φτηνές τροφές και παρέχοντας στις κότες τον λιγότερο δυνατό χώρο για να κινηθούν. Ο καταναλωτής από τη μεριά του φροντίζει να μην επιβαρύνεται το πορτοφόλι του αγοράζοντας αυγά και κοτόπουλα εντατικής εκτροφής. Ως αποτέλεσμα οι κότες που παράγουν αυγά ή προορίζονται για κατανάλωση εκτρέφονται σε ιδιαίτερα βάρβαρες συνθήκες.

Δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πόσο άσχημα ζουν οι κότες μέσα στους κλωβούς τους. Μη έχοντας τη δυνατότητα να κινηθούν, με μόνο σκοπό να τρώνε για να ωοτοκήσουν ή για να καταλήξουν στο πιάτο του καταναλωτή. Αρκεί να θυμηθούμε την περίοδο του κοροναϊού που είχε επιβληθεί ο περιορισμός των μετακινήσεων. Πώς θα αισθανόταν κανείς κλεισμένος σε ένα κλουβί που ίσα ίσα τον χωράει; Που τρώει συνεχώς και όταν παχύνει επαρκώς να τον θανατώνουν; Σίγουρα η ψυχολογία του θα είχε καταρρακωθεί και ως επακόλουθο θα έβλεπε τις επιπτώσεις και στην υγεία του.

Γιατί λοιπόν οι κότες να είναι ευτυχισμένες;

Ωστόσο το παραγωγικό σύστημα μπορεί να αλλάξει ριζικά. Αυτή τη δύναμη την έχει εξολοκλήρου ο καταναλωτής. Οι επιλογές που κάνει καθημερινά στις αγορές του είναι αυτές που έχουν σημασία και όχι αυτές του πτηνοτρόφου. Αν αγοράσει “βιολογικά αυγά” ξέρει ότι οι κότες έχουν μεγαλώσει σε αχυρώνα ελεύθερες να περιφέρονται και να χαίρονται τον ήλιο σε εξωτερικό χώρο καταναλώνοντας αποκλειστικά βιολογικές τροφές. Αν αγοράσει κοτόπουλο “ορεινής εκτροφής”, πέρα από τη γεύση που είναι σαφώς καλύτερη, ξέρει ότι οι κότες έζησαν αξιοπρεπώς και σε ιδανικό περιβάλλον. Τουτέστιν, ο καταναλωτής καθορίζει τις συνθήκες παραγωγής των αυγών και της εκτροφής των κοτόπουλων για κατανάλωση. Η αγορά απλώς ακολουθεί τη ζήτηση. Οπότε καλό είναι ο καταναλωτής να γνωρίζει τι τρώει αλλά και πώς έχει παραχθεί.

Παρακάτω εξηγούνται αναλυτικά οι συνθήκες εκτροφής και οι διαφορές ανά προϊόν.

Η σήμανση των αυγών

Αναγραφόμενες πληροφορίες στα αυγά

Πάνω στα αυγά αναγράφονται σημαντικές πληροφορίες που πρέπει να διαβάζει ο καταναλωτής (η πρώτη είναι η σημαντικότερη):

  • ο τρόπος εκτροφής (ορίζεται με έναν αριθμό από το 0 έως το 3)
0 = βιολογικής γεωργίας
1 = ελευθέρας βοσκής
2 = αχυρώνα
3 = κλωβοστοιχίας (εντατική παραγωγή)
  • η χώρα προέλευσης (π.χ. EL για αυγά από την Ελλάδα)
  • ο κωδικός νομαρχιακής αυτοδιοίκησης
  • η μονάδα παραγωγής
  • ο θάλαμος παραγωγής

(η συνέχεια του άρθρου στην επόμενη σελίδα)

Αφήστε μια απάντηση

Please enter your comment!
Please enter your name here