Σημαντικές κοινωνικές και πολιτικές μεταρρυθμίσεις στην αρχαία Αθήνα: Σόλωνας

Το 610 π.Χ. ο Κύλων πήρε την εξουσία από τους αριστοκράτες αλλά αναγκάστηκε με τους οπαδούς του να βρει καταφύγιο στην Ακρόπολη όπου προσέφυγαν ως ικέτες στους βωμούς. Εκεί σφαγιάστηκαν από τους αριστοκράτες Αλκμεωνίδες (άγος: μίασμα).

Μετά την τραγωδία του Κυλώνειου Άγους, ο Σόλωνας, ποιητής, φιλόσοφος, πολιτικός, νομοθέτης ανταποκρίθηκε στη λαϊκή απαίτηση για δικαιοσύνη. Όταν έγινε άρχοντας το 594, οργάνωσε την πολιτεία τιμοκρατικά, όπου η θέση, τα δικαιώματα και τα καθήκοντα κάθε πολίτη εξαρτώντο από το εισόδημά του. Αυτό ήταν μια ήττα των ευγενών γιατί πλέον ο κοινωνικός στίβος ήταν ανοικτός σε όποιον αποκτούσε περιουσία. Η διαίρεση των πολιτών ήταν η εξής:

α) πλούσιοι, οι πεντακοσιομέδιμνοι, που είχαν εισόδημα 500 μέδιμνους σιτάρι, λάδι ή κρασί (μέδιμνος: μονάδα βάρους ίση με 52 λίτρα ή 48 κιλά)

β) ιππείς ή τριακοσιομέδιμνοι

γ) ζευγίτες, δηλαδή οι γεωργοί

δ) θήτες, οι φτωχοί ακτήμονες

ε) μέτοικοι, δηλαδή οι ξένοι

ζ) δούλοι, που δεν είχαν κανένα δικαίωμα

Σεισάχθεια

Ο Σόλων

Ο Σόλωνας επέβαλε διαγραφή ή ελάττωση χρεών ανακουφίζοντας τους φτωχούς, και απαγόρευσε το δανεισμό που προέβλεπε για υποθήκη το σώμα του οφειλέτη. Όσοι είχαν γίνει δούλοι επειδή δεν μπόρεσαν να πληρώσουν χρέη τους, απελευθερώθηκαν.

Πεισίστρατος

Οι αλλαγές του Σόλωνα δεν ικανοποίησαν ούτε τους ευγενείς ούτε το λαό, που ζητούσαν περισσότερα προνόμια. Η κατάληξη αυτής της διαμάχης, ήταν η επιβολή της τυραννίας των Πεισιστρατιδών (560) του Πεισίστρατου και μετά το θάνατό του (528) των παιδιών του, Ιππία και Ίππαρχου. Το 514 ο Ιππίας δολοφονήθηκε και το 510 διώχτηκε και ο Ίππαρχος.

Το Ερέχθειο

Οι Πεισιστρατίδες εγκαινίασαν τη ναυτική πολιτική που έμελλε να κάνει την Αθήνα μια τεράστια δύναμη. Εγκαινιάστηκε ο ναός της Αθηνάς στην Ακρόπολη και άρχισε το κτίσιμο του ναού του Ολυμπίου Διός.

Εφοδίασαν την Αθήνα με υδραγωγείο και ίδρυσαν ένα ονομαστό Γυμνάσιο στην Ακαδήμεια (αργότερα Ακαδημία) όπου αργότερα θα πήγαινε ο Πλάτωνας με τους φίλους του για να κουβεντιάζουν φιλοσοφικά θέματα. Ένα άλλο αξιόλογο έργο ήταν το οδικό δίκτυο της Αττικής. Με αφετηρία το Βωμό των δώδεκα θεών του Κεραμεικού, ξεκινούσαν δρόμοι διακοσμημένοι με φαναράκια που έκαιγαν λάδι, και είχαν καλλιτεχνικά αγάλματα και οδηγίες για τους διαβάτες.  Πλούτισαν τη γιορτή των Παναθηναίων και οργάνωσαν τα Διονύσια όπου γεννήθηκε η τραγωδία και η κωμωδία.

Αφήστε μια απάντηση

Please enter your comment!
Please enter your name here